Terwijl landelijk 53 procent van alle MKB bedrijven aan de informatieplicht voldoet, behaalt energiecoöperatie ECUB (Energie Collectief Utrechtse Bedrijven) meer dan 98 procent. Een deel van hun MKB’ers doet zelfs meer dan dat. Het geheim? De uiterst complexe materie van de energietransitie tot de essentie terugbrengen. ‘Als je die simpel kan houden, inzichtelijk maakt en goed communiceert, kom je als coöperatie veel verder’, zegt directeur Bert Strijker.

Door Tseard Zoethout

Energiecoöperatie ECUB is voortgekomen uit het in 2013 gesloten convenant tussen de gemeente Utrecht en bedrijventerrein ‘Lage Weide’ om hun CO2 emissies in 2020 met dertig procent te reduceren. Om die plannen tot uitvoer te brengen, werd in 2015 het ECLW (Energie Collectief Lage Weide) opgericht. Wegens gebleken succes sloot ook bedrijventerrein ‘De Wetering-Haarrijn’ zich begin 2017 bij het collectief aan en veranderde men de naam in ECUB (Energie Collectief Utrechtse Bedrijven).

‘We borduren voort op de in 2017 toegekende SDE subsidie waarvan 69 procent naar bedrijven op ‘Lage Weide’ en ‘De Wetering-Haarrijn’ ging, in totaal zo’n 15 Megawatt duurzaam vermogen. Volgens RVO was dat opvallend’, licht de directeur desgevraagd toe. Strijker is afkomstig uit de galvanotechniek en heeft zich tot deskundige in het sociale domein en duurzaamheid ontwikkeld. ‘Veel van onze leden hebben inmiddels grootschalige PV systemen laten installeren, nieuwe led armaturen zijn bij ons standaard geworden.’

Pijlers

Om de energietransitie op de bedrijventerreinen in Utrecht te bewerkstelligen, steunt de aanpak van het collectief op enkele pijlers: gebouwgebonden energie (PV/WP), duurzame mobiliteit en, op termijn, een slim duurzaam energiesysteem (waarvan de contouren in zicht beginnen te komen). Lokale groene waterstof, elektrokatalytisch opgewekt uit het surplus zonnestroom op bedrijfsdaken, vormt daar een integraal onderdeel van.

Strijker: ‘Op 6 december 2018 hebben bijna veertig bedrijven van het ECUB hun handtekening onder de intentie gezet om een of meerdere waterstofvoertuigen aan te schaffen, mits het financieel haalbaar is en men voldoende tankmogelijkheden heeft. Zoals het er nu naar uitziet, wordt een waterstofstation volgend jaar met subsidie en gefaciliteerd vanuit de gemeente door Pitpoint gebouwd. We hopen dat er meer waterstofstations in en om Utrecht komen en dat stad en provincie uitgroeien tot dé waterstofregio van Nederland.’

Voordat het zover is, nemen leden van het ECUB collectief een keur aan duurzame maatregelen waar ze nu al mee kunnen besparen en hun CO2 emissies kunnen terugdringen. PV of zonnestroom is daar de belangrijke bouwsteen van. ‘Wil je als MKB bedrijf aardgasvrij worden, dan is de combinatie met WP (warmtepomp) de meest voor de hand liggende oplossing. Met led armaturen bespaar je pakweg zeven procent, met een dakvullend PV systeem wel vijftig tot zeventig procent. Omdat onze leden veel loodsen hebben, kan het ECUB daarin een grote slag maken.’

‘Intussen’, vervolgt hij, ‘blijven we ons hard maken voor minder kostbare oplossingen als isoleren, dubbel glas en sensoren voor meting en monitoring. Steeds meer leden weten dat je ook daarmee niet alleen kan besparen maar ook geld kan verdienen. Duurzaamheid moet haalbaar, betaalbaar en realiseerbaar voor het MKB zijn. Daarom hebben we ook collectieve contracten afgesloten met diverse partijen op gebied van PV systemen, led verlichting, laadpalen en groene energie.’

Elektrisch vervoer

Het vlaggenschip van duurzaam vervoer binnen het ECUB collectief is ongetwijfeld City Hub, het zero emissie vervoersbedrijf met vier vestigingen in Nederland. Het regiokantoor op het kruispunt van Leidse Rijn en Utrecht heeft tevens een slim magazijn langs de A2. Begonnen in Roermond in 2016 boekte het al snel succes.

‘In de klassieke situatie heb je’, zegt Peter van Donk, zelf als vervoerder gestart en nu regiomanager bij City Hub, ‘weinig tot geen invloed op het tijdstip van de levering van goederen. Door goederen aan de rand van de stad op te slaan ben je niet langer afhankelijk en kan je die op elk gewenst tijdstip laten bezorgen. Het outlet center in Roermond – met zeven miljoen bezoekers het beste lopende in de EU – was een van onze eerste klanten. Binnen een paar maanden zat ons magazijn daar helemaal vol, hoefde Nike niet langer ‘nee’ te verkopen en steeg hun omzet aanzienlijk.’

Naast magazijnen langs snelwegen steunt City Hub’s aanpak op twee onderdelen: elektrische bestelwagens en software dat de juiste transporteur aan de juiste tijd verbindt. Van Donk verduidelijkt: ‘Keana, ons software platform, gaat uit van ‘cross-docking’, oftewel geen enkele wagen rijdt leeg weg. Transporteurs maken daarvoor onderlinge afspraken, ook over de prijs. Voor Utrecht hebben we nu vier bestelauto’s, waaronder een elektrische bus met aanhanger die tien rolcontainers kan vervoeren en aanmerkelijk sneller dan een vrachtwagen wordt in- en uitgeladen. Uiteindelijk willen we 1800 m2 PV op ons dak laten plaatsen en naar dertig vestigingen toegroeien, niet alleen maar ook samen met soortgelijke partijen als Lessgo in Delft en Rijswijk.’

Samen verder

Elektrisch vervoer is een van de speerpunten van het ECUB. ‘Daarom promoten we ook ‘Goed op Weg’, een samenwerkingsverband tussen de gemeente en provincie Utrecht, Rijkswaterstaat en het Ministerie van I&W dat duurzame mobiliteit in de regio wil bevorderen’, zegt Strijker. Een van de zaken waarmee ‘Goed op Weg’ aan de slag gaat, is een scan naar de mogelijkheden. Te denken valt aan fietskoeriers of kleine duwbootjes, eerst elektrisch en later wellicht aangedreven door waterstof, die goederen door de grachten op de plaats van bestemming brengen, net zoals vroeger het vervoer van biervaten van en naar het centrum plaatsvond.

Waarmee Strijker impliciet het oude adagium van ‘alleen ga je sneller, samen kom je verder’ aanhaalt. ‘Wie zich bij ECUB wil aansluiten, dient minimaal te voldoen aan de informatieplicht en spant zich in voor bovenwettelijke maatregelen. Daarvoor stellen we kosteloos een energiescan voor al onze ondernemers beschikbaar die besparingen inzichtelijk maakt. Als je gezamenlijk opereert, krijg je meer voor elkaar en word je door de gemeente, de provincie en de ministeries ook serieus als gesprekspartner genomen’, besluit de directeur. 

Partners van Project Informatieplicht Energiebesparing


Partner logo MKB Rotterdam Rijnmond
Partner logo RECRON
Partner logo Bouwend Nederland
Partner logo VNO-NCW Brabant Zeeland
Partner logo VNHI
Partner logo Stichting Clok
Partner logo Modint
Partner logo BETA
Partner logo Energie Samen Rivierenland
Partner logo Stichting Belangenbehartiging Nederlandse Golfkartonindustrie
Partner logo VNO-NCW West
Partner logo MKB Amsterdam
Partner logo INretail
Partner logo Bedrijvenkring Ondernemend Veenendaal (BOV)
Partner logo DDA
Partner logo VNO-NCW Midden
Partner logo MKB Noord
Partner logo Kartoflex
Partner logo VOA
Partner logo Ondernemend Lansingerland
Partner logo FME
Partner logo NVKT
Partner logo Koninklijke Metaalunie
Partner logo Vastgoed Belang
Partner logo Koninklijke Horeca Nederland
Partner logo MKB Nederland Regio Zwolle
Partner logo NRK
Partner logo MKB Eindhoven
Partner logo Koninklijke CBM
Partner logo VNO-NCW Noord
Partner logo NSO
Partner logo MKB Midden Nederland
Partner logo NBOV
Partner logo FTN
Partner logo Vakcentrum
Partner logo VACO
Partner logo DPG
Partner logo St. DEC Liemers
Partner logo KAVB
Partner logo BOVAG
Partner logo Techniek Nederland
Partner logo OVSV
Partner logo MKB Limburg
Partner logo NL Actief
Partner logo Tuinbranche Nederland
Partner logo EPV
Partner logo Nederland ICT
Partner logo Detailhandel Nederland
Partner logo BIK
Partner logo LTO
Partner logo Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS)
Partner logo MKB Utrecht
Partner logo LWV
Partner logo Evofenedex
Partner logo FOCWA
Partner logo NVG
Partner logo KVGO
Partner logo EnergieCollectief Utrechtse Bedrijven

Pin It on Pinterest