Bij veel bandenspecialisten staan ze luidruchtig te sissen: persluchtsystemen. Met een PTI (perslucht terugwin installatie) wordt dat tot de helft gereduceerd. Een PTI levert niet alleen een stillere, bijna stofvrije werkomgeving op maar bespaart ook zo’n veertig procent aan stroom. Uitvinder Michael Pouw, eigenaar van Pouw Banden: ‘na aanvankelijke reserves nemen meer en meer bandenspecialisten onze PTI af. In 2021 slaan we onze vleugels ook naar de Benelux uit.’

Door Tseard Zoethout

Zo’n twee jaar geleden viel het Michael Pouw, directeur-eigenaar van Pouw Banden uit Utrecht, in een van zijn werkplaatsen op dat bij het verwisselen van truck- en shovelbanden veel energie verloren gaat. ‘Eerst laten monteurs die banden bij acht tot negen bar leeglopen’, zegt hij. ‘Dat gaat gedurende negentig seconden met veel lawaai gepaard. Bij meer dan honderd decibel zijn onze monteurs wel verplicht om een geluidsdemper te dragen. Ook zorgt die plotseling hoge piek voor opdwarrelend stof. Vervolgens worden de zware banden met behulp van een compressor weer
opgepompt. Is dat is niet zonde van de perslucht? Als je die lucht nu eens in een tank brengt…’

Rustig terugverdienen

Aldus ontstond het idee voor een PTI, een perslucht terugwin installatie, met op dit moment drie boosters (of drukverhogers), die de vrijkomende perslucht in een extra tank opslaat en opnieuw voor het oppompen van de banden gebruikt. Het proces gaat als volgt: vrijwel alle lucht die bij het leeglopen van de banden vrijkomt, loopt door een aangepast ventiel waarvan het T-stuk in de loop der tijd is verbeterd zodat geen verliezen optreden. Via een aantal slangen wordt die lucht naar een drukvat gevoerd.
Die tank kan zo’n dertien à veertien bar aan. De energie om de tank op die druk te brengen, komt voort uit de vrijgekomen perslucht, puur mechanisch dus. Dankzij de PTI komt er veel minder lawaai en stof in de werkplaats vrij waardoor de monteurs ook met meer plezier hun werk kunnen doen. Volgens Pouw zijn de voordelen van de PTI ook financieel. Dankzij terugwinning van pakweg tachtig procent van de perslucht hoeft de compressor slechts de helft van de tijd te draaien. En dat scheelt behoorlijk in het stroomverbruik! De uitvinder heeft het eens uitgerekend. Voor de circa 600 Nederlandse bandenspecialisten – maar ook voor ketens als Profile Tyre Center en Euromaster aan wie Pouw zijn PTI nu slijt – loopt dat
al snel in de papieren.

‘Veel bandenspecialisten hebben er geen idee van hoeveel stroom ze kwijt zijn aan de compressoren’, licht hij desgevraagd toe. ‘Elke maand krijgen ze één factuur voor hun energierekening, echter zonder te weten voor welke apparatuur en welke installaties dat geldt. Wij zijn eens gaan rekenen hoeveel het oppompen van een truckband kost en kwamen op iets minder dan één euro per band uit. Dat is inclusief de kosten van de compressor en het stroomverbruik, de afschrijvingen en het onderhoud. Veel van de bandenspecialisten die we dit jaar spraken, hikten eerst tegen de investering van ruim zevenduizend euro aan (exclusief installatie van een paar honderd euro) maar als je nagaat dat ze dag na dag gemiddeld zo’n dertig zware banden oppompen, dan heb je de aanschaf van onze terugwininstallatie er binnen vijf jaar uit.’

Benelux

Na aanvankelijke reserve – vooral vanwege de investeringskosten – omarmen steeds meer bandenspecialisten het nieuwe PTI systeem. Met slechts kleine aanpassingen in de routing – en eventueel wat extra drukslangen voor het bedieningsgemak – valt de installatie vrij eenvoudig te plaatsen terwijl de monteurs, eenmaal gewend aan het systeem, niets anders meer willen. De belangstelling blijkt uit de afname: verkocht
Pouw afgelopen herfst nog een half dozijn systemen, op moment van schrijven heeft de uitvinder al meer dan twintig PTI’s in de markt afgezet.

‘Om onderscheid te maken met onze reguliere werkzaamheden hebben we de PTI in een aparte BV ondergebracht’, verklaart de directeur-uitvinder. ‘Ook de toezegging voor ons octrooi is binnen. Daarmee willen we binnenkort niet alleen de markt in ons land op gaan, maar ook in de Benelux. Nee, over partners voor de verkoop kan ik op dit moment niets zeggen, wel dat de gesprekken met onder meer leveranciers van compressoren in een vergevorderd stadium zijn. Met meerdere partijen willen we de PTI ook in België en Luxemburg verder uitrollen. In het eerste kwartaal hopen we dan een tot twee systemen per dag af te kunnen zetten. De resultaten daarvan worden zo aan het eind van maart, april bekendgemaakt.’

Effecten

Als de plannen van Pouw inderdaad worden gerealiseerd, is dat een mooie opsteker voor de gehele branche. Immers, qua energieverbruik zijn verlichting en perslucht bij bandenspecialisten veruit de grootste kostenposten. Niet alleen levert de PTI een beter werkklimaat voor de monteurs op, ook wordt het energieverbruik met een paar honderd PTI’s in de hele Benelux sterk gereduceerd. De laatste geluiden zijn dat de overheid haar steentje aan deze ontwikkeling wil bijdragen door de PTI op de EIA,
MIA en Vamil lijsten te zetten waardoor het systeem ruim tien procent goedkoper in de aanschaf wordt.

Partners van Project Informatieplicht Energiebesparing


Partner logo Bouwend Nederland
Partner logo MKB Utrecht
Partner logo INretail
Partner logo Energie Samen Rivierenland
Partner logo Kartoflex
Partner logo BOVAG
Partner logo Detailhandel Nederland
Partner logo VNHI
Partner logo Vakcentrum
Partner logo Techniek Nederland
Partner logo DDA
Partner logo BETA
Partner logo MKB Noord
Partner logo VNO-NCW Midden
Partner logo DPG
Partner logo OVSV
Partner logo BIK
Partner logo Evofenedex
Partner logo LTO
Partner logo MKB Midden Nederland
Partner logo KVGO
Partner logo NVKT
Partner logo VNO-NCW West
Partner logo Tuinbranche Nederland
Partner logo FOCWA
Partner logo Koninklijke Horeca Nederland
Partner logo MKB Rotterdam Rijnmond
Partner logo Bedrijvenkring Ondernemend Veenendaal (BOV)
Partner logo MKB Amsterdam
Partner logo Koninklijke CBM
Partner logo NVG
Partner logo Stichting Clok
Partner logo VACO
Partner logo KAVB
Partner logo VNO-NCW Brabant Zeeland
Partner logo VOA
Partner logo MKB Eindhoven
Partner logo NBOV
Partner logo Koninklijke Metaalunie
Partner logo St. DEC Liemers
Partner logo MKB Limburg
Partner logo VNO-NCW Noord
Partner logo NL Actief
Partner logo MKB Nederland Regio Zwolle
Partner logo FTN
Partner logo LWV
Partner logo Ondernemend Lansingerland
Partner logo NRK
Partner logo Modint
Partner logo FME
Partner logo EPV
Partner logo EnergieCollectief Utrechtse Bedrijven
Partner logo RECRON
Partner logo Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS)
Partner logo Stichting Belangenbehartiging Nederlandse Golfkartonindustrie
Partner logo NSO
Partner logo Nederland ICT
Partner logo Vastgoed Belang

Pin It on Pinterest